Az oktatásban és munkaerőpiacon észlelhető tendenciákhoz igazodva, a Komplex Digitális Modellváltás – intelligens fokozatváltás program céljai közé tartozik a felsőfokú képzés tartalmi megújítása összhangban a munkaerőpiaci és helyi társadalmi-gazdasági igényekkel, a hallgatói és oktatói-kutatói nemzetközi mobilitás növelése, a hallgatói sikeresség támogatása és a lemorzsolódás csökkentése. A projekt kiemelt célja a digitális kompetenciák és innovációs szemlélet, az intelligens szakosodás, az ipari átmenet és vállalkozói készségek, valamint a hallgatók és dolgozók kommunikációs, tudománykommunikációs, továbbá kutatásmódszertani készségeinek fejlesztése.
A kurzus célja, hogy gyakorlati módszerek bemutatásával megismertesse a hallgatókat/oktatókat/munkavállalókat a 3D modellezés alapjaival és digitális készségeket fejlesszen a Blender nevű 3D modellező és animációs szoftver alkalmazásával. Az interaktív képzés során a résztvevők betekintést nyerhetnek a 3D modellezés világába, megismerkedve a legfontosabb technológiákkal és fogalmakkal. Az előadó segítségével elsajátításra kerülnek a Blender alapvető funkciói és közösen elvégzett modellezést követően a résztvevőknek lehetőségük nyílik a bemutatott projektet, a megadott paramétereknek megfelelően, önállóan elkészíteni. A képzés végére a résztvevők magabiztosan tudnak innovatív és kreatív ötleteket megvalósítani a bemutatott szoftver segítségével. A képzés sikeres elvégzésének feltétele az egy projektmunka felöltése a megjelölt felületre.
Az SZTE hallgatói számára szabadon választható tárgyként meghirdetett kurzus hozzásegít az offline és online könyvtári szolgáltatások hatékony használatához, általában is, de a helyi adottságokra (SZTE Klebelsberg Könyvtár) kiemelten figyelve. A kurzus átfogó segítséget nyújt a tanulmányok elvégzéséhez, főként az írásbeli feladatok teljesítéséhez. A tárgy útmutatást kíván adni a 21. századi könyvtárhasználat, elsősorban a digitális és online források kezelése terén.
Az angol nyelvű képzés bemutatja a könyvtárak nyomtatott és online forrásait, valamint a könyvtári gyűjteményben való keresést. A hallgatók megismerkedhetnek továbbá a nemzetközi adatbázisokkal és az online kereséssel, valamint az e-könyvekkel, az adattárakkal, az online és offline enciklopédiákkal, a médiakönyvtárakkal és a közösségi tartalomfejlesztéssel. A kurzus mindezek mellett betekintést nyújt a tudományos írás követelményeibe, jellemzőibe, fejleszti a szakirodalom gyűjtésével és kezelésével kapcsolatos készségeket, egyben útmutatást ad a beadandó dolgozatok, szakdolgozatok és disszertációk készítésének módszertanába. A kurzust elvégző hallgatók jelentős időmegtakarításra és hatékonyabb tájékozódásra tesznek szert, az eddiginél sokkal jobb kutatási és tájékozódási módszertannal, alaposabb online forrás- és szolgáltatásismerettel.
E gyakorlatorientált kurzus célja, hogy megismertessen a prezentációkészítés legfontosabb lépéseivel, a prezentációk és különböző digitális szemléltetőanyagok készítését támogató alkalmazásokkal. Az interaktív, e-learning tananyag összeállításakor a legfontosabb szempont az volt, hogy a kurzus elvégzésével fejlődjenek digitális és kommunikációs készségeid, megismerhesd és kipróbáld, majd használd és értékeld a különböző, ingyenesen is elérhető alkalmazásokat. A félév végére gyakorlatot szerezhetsz a modern prezentációk, infografikák, idővonalak, gondolattérképek, vagy animációk készítésében. A gyakorlati feladatok értékelése részben hallgatói társértékeléssel történik, a kurzus a további fejlődést segítő önreflexióval zárul.
A képzés elvégzésével fejlődnek a résztvevők képességei és tudása, ismeretei a tudatos internethasználat és kiberbiztonság témáiban. A képzést elvégzők képesek lesznek hatékonyabban védekezni az internethasználat során felmerülő veszélyekkel szemben, egyben változik attitűdjük a témában, nyitottabbá válnak az IT biztonsági kockázatok megismerésére és azok kiküszöbölését célzó technikák elsajátítására.
képzés formája:rövid, nem kreditálható, e-learning tréning
A képzés célja, hogy a hallgató megismerje a hatékony tanulás alappilléreit: ismerje a tanuláshoz való viszonyulás és a tanulási szokások meghatározó szerepét, a számára legmegfelelőbb tanulási módszereket és képes legyen azok gyakorlati alkalmazására. Tudatos legyen egyéni tanulási képességeiben, törekedjen a fejlesztő lehetőségek tanulási folyamataiba való integrálására. Cél továbbá, hogy a diák saját tanulási stílusának megfelelő tanulási technikákat és stratégiákat alkalmazva megfelelő szintű önszabályozó tanulás kialakítására legyen képes. A képzés célja, hogy a hallgató megismerje a hatékony tanulás alappilléreit: ismerje a tanuláshoz való viszonyulás és a tanulási szokások meghatározó szerepét, a számára legmegfelelőbb tanulási módszereket és képes legyen azok gyakorlati alkalmazására. Tudatos legyen egyéni tanulási képességeiben, törekedjen a fejlesztő lehetőségek tanulási folyamataiba való integrálására. Cél továbbá, hogy a diák saját tanulási stílusának megfelelő tanulási technikákat és stratégiákat alkalmazva megfelelő szintű önszabályozó tanulás kialakítására legyen képes.
A kurzus témái ráépülnek a Hatékony tanulás I-es kurzus tartalmi elemeire. A kurzus fókuszában álló témák a következők: a tanulási problémák háttere, megoldása (kudarckezelés, erőforrások); stresszkezelés; tanulási folyamatok tervezése – Learncompass; a tanulás, mint a személyiség tevékenysége.
Az SZTE Karrier Iroda által szervezett karrierfejlesztési kurzus célja, hogy olyan átfogó munkaerőpiaci ismeretekkel, hasznos tanácsokkal vértezze fel a pályakezdőket, melyek birtokában felkészültebben vágnak neki az álláskeresésnek. Gyakorlatorientált képzésünkkel főleg a végzés előtt álló, illetve a karriertervezését idejében elkezdő hallgatókat céloztuk meg, de a kurzus felvétele nyitva áll minden, adott témakörben elmélyedni kívánó hallgató előtt. Az egyetem szakóráin nem elsajátítható, de az álláskereső számára elengedhetetlen fontosságú tudásanyagot sajátíthatsz el az előadások révén, melyeket a munkaerőpiacon elismert vendégelőadók tartanak.
A karrierfejlesztési kurzus célja, hogy olyan átfogó munkaerő-piaci ismeretekkel, hasznos tanácsokkal vértezze fel a pályakezdőket, melyek birtokában felkészültebben vágnak neki az álláskeresésnek. Gyakorlat-orientált képzésünkkel főleg a végzés előtt álló, illetve a karriertervezését idejében elkezdő hallgatókat céloztuk meg, de a kurzus felvétele nyitva áll minden, adott témakörben elmélyedni kívánó hallgató előtt. Az egyetem szakóráin nem elsajátítható, de az álláskereső számára elengedhetetlen fontosságú tudásanyagot sajátíthatsz el az előadások révén, melyeket hetente változó, a munkaerő-piacon elismert vendégelőadók tartanak. Miben különbözik a virtuális kurzus az órarenditől? Sokkal rugalmasabb kereteket tesz lehetővé, hiszen nem kell órára járni, a Coospace-re legkésőbb szeptember folyamán töltjük fel az előadások videó- és olvasóleckéit, PPT-it és a hozzájuk kapcsolódó tesztsorokat, melyeket ezt követően bármikor elérhetsz. A videók meghallgatása és az olvasóleckék elolvasása után minden tesztsort (összesen 10 lesz belőlük) egyszer tölthetsz ki, a lényeg, hogy a kérdéseket minden tesztsor esetében 70% felett válaszold meg. Praktikus választás azoknak, akik külföldi ösztöndíj, egyéb okok miatt a félév során nem tudják megoldani a rendszeres óralátogatást.
A kurzus célja, hogy az SZTE hallgatói az elhelyezkedéshez szükséges munkaerőpiaci ismeretekkel gazdagodjanak a régió és az ország kiemelkedő cégeinek bemutatkozása által. A hallgatók megismerkednek a cégeknél folyó szakmai munkával, gyakornoki programokkal és lehetőségekkel. Képet kapnak a céges kultúráról, a bekerülési feltételekről, a szervezeteken belüli karrier utakról. Kiemelt partnereink 90 perces képzési alkalmak keretében mutatják be magukat és lehetőségeiket a hallgatók számára. A képzés azokat a hallgatókat célozza meg, akik a végzés előtt fontosnak tartják munkaerőpiaci lehetőségeik feltérképezését. Azon hallgatók számára is hasznos lehet a kurzus, akik gyakornoki helyek iránt érdeklődnek, szeretnék megismerni a meghívott cégek kultúráját, bővíteni kívánják ismereteiket, tisztábban látni saját választási preferenciáikat a jövőbeni álláskeresés megkezdése előtt.
A hallgatók erőforráskezelésének támogatása elengedhetetlen az eredményes diplomaszerzéshez és a munkaerőpiaci beváláshoz, a hosszútávon sikeres vállalkozóvá váláshoz. A kurzus célja egyrészt a tanulási eredményesség, a munkaerőpiaci és a vállalkozói kompetenciák fejlesztése kifejezetten a gyorsan változó környezethez való rugalmas alkalmazkodás képességének növelésével. Cél a változó tanulási környezetben való megfelelően tudatos adaptálódás támogatása a hatékony önszervezés érdekében, valamint, a vállalkozói kompetenciák kellően rugalmas felhasználásának megalapozása a munkaerőpiacon való magas szintű beválásért a változó világunkban. Mindezek érdekében a kurzus célja a megfelelő szemléletformálás, a személyiségünk változáshoz való általános viszonyulásának megismertetése, a megfelelően tudatos figyelemfókusz kialakításának és a magas szintű önszabályozásnak támogatása.
képzés formája: e-learning
képzés nyelve: magyar
képzés felülete: Coursera
jelentkezés:KATTINTSON IDE - A Neptunban történő jelentkezést követően kapnak meghívást a hallgatók a kurzus Coursera felületére. Minden további információ elérhető a kurzushoz kapcsolódó CooSpace színtérben.
Vezetői készség
Az SZTE Karrier Iroda által tervezett, menedzselt, külső szakértő bevonásával megvalósuló kurzus célja annak körbejárása, hogy mit jelent vezetőnek lenni? Ez az a téma, amit rendkívül sokféleképpen lehet megközelíteni. Ám azt, hogy valójában kit nevezhetünk a szó szoros értelmében vezetőnek, minden esetben egyetlen dolog mutatja meg: hogy az emberei követik-e őt önszántukból. Ezt pedig nem más fogja eldönteni, mint az, hogy a vezető a tetteivel rászolgál-e erre a címre. Ha meg akarod ismerni, hogy melyek a hiteles vezető ismérvei és mindazt, amit neki meg tennie ahhoz, hogy a jövőképét megvalósíthassa, a csapatát pedig szárnyalóan eredményessé tegye, akkor most lehetőséged lesz ezt megtudni gyakorlatias formában és a valóságból vett példákkal bemutatva. A kurzust elsősorban mesterszakos hallgatóknak ajánljuk. A képzést elvégzők tisztában lesznek a legfontosabb vezetői kompetenciákkal és feladatokkal, úgy, mint a megfelelő emberek kiválasztása, a csapattagok lelkesítése, motiválása, a velük való kommunikáció fontossága és folyamatossága. A kurzus a gyakorlati életből vett hiteles példákból merítve fontos támpontokat ad ahhoz, hogy vezetőként megfelelően tudd majd kezelni a felmerülő, kihívást jelentő helyzeteket.
A kurzus céljai között említhetjük az önismeret mélyítését, a személyes karriercélok kitűzésének képességének fejlesztését, a tudatosabb életpálya-tervezés megalapozását. A képzést elvégzők képet kapnak a tudatos karriertervezéshez kapcsolódó aktuális elméletekről, és a hozzájuk kapcsolódó feladatokon keresztül a megszerzett tudást a gyakorlatba is átültethetik. Ezek eredményeképpen lehetőségük nyílik feltérképezni erősségeiket és fejlesztendő területeiket, kitűzni személyes karriercéljukat, és meghatározni az ahhoz vezető szükséges lépéseket. Ez az oktatási forma az egyéni tanulást támogatja, így azoknak a hallgatóknak javasolt, akik inkább az önálló munkát preferálják, nem tudnak, szeretnének hétről hétre feladatokat megoldani, ebből kifolyólag viszont több feladatot kell majd benyújtaniuk a megadott határidőig, mint a kollaboratív forma esetében.
A kurzus céljai között említhetjük az önismeret mélyítését, a személyes karriercélok kitűzésének képességének fejlesztését, a tudatosabb életpálya-tervezés megalapozását. A képzést elvégzők képet kapnak a tudatos karriertervezéshez kapcsolódó aktuális elméletekről, és a hozzájuk kapcsolódó feladatokon keresztül a megszerzett tudást a gyakorlatba is átültethetik. Ezek eredményeképpen lehetőségük nyílik feltérképezni erősségeiket és fejlesztendő területeiket, kitűzni személyes karriercéljukat, és meghatározni az ahhoz vezető szükséges lépéseket. Elsősorban olyan alap vagy mesterszakos hallgatók jelentkezését várjuk, akik vállalják a kollaboratív, vagyis csoportos tanulási formát. Ez azt jelenti, hogy szoros együttműködésben kell dolgoznia hallgatótársaival: a megadott határidőkig feltölteni saját feladatait, ezen túl elolvasni és értékelni további két hallgatótársa megoldásait. Ez abban az esetben tud működni, ha a kijelölt ütemezést tartja. Pozitívum, hogy ebben a formában mások feladatait is látja, abból tud tanulni, általa gazdagodni és megvan az egyéni felelőssége mások értékelésében is.
E kooperatív kurzusok a félév első felében e-learning rendszerben zajlanak, majd a félév második felében a hallgatók csoportos projektfeladatokat végeznek el.
E képzés során egy esettanulmány keretében tervezheted meg a vállalkozás CSR kampányát, figyelemmel a jogszabályi megfelelésre, az etikai elvekre és megfelelve a vállalkozás vezetőjének kampánytól való elvárásainak. Miből áll egy CSR kampány? Mire kell figyelnie egy vállalkozásnak egy CSR kampány megvalósításakor? Tudod, mi az a greenwashing? Egy fiktív vállalkozás munkavállalóiként csapatod egy CSR kampány megszervezéséért és megvalósításáért felelős. A ti feladatotok, hogy a kampány átütő sikert érjen el amellett, hogy minden szabálynak megfeleljen. Kerüljétek el a buktatókat, és vigyétek sikerre a projektet! A szabadon választható kurzusra szaktól függetlenül lehet jelentkezni. A fenntarthatóság témájában, a Szegedi Tudományegyetem, a Miskolci és a Soproni Egyetem által közösen meghirdetett kurzusok egyike. E kurzusok módszertana innovatív. A tananyag megismerése során a hallgatók az elméleti ismereteket az egyéni tudáshoz, az előismeretekhez és a tanulási ritmushoz rugalmasan igazodó digitális egységekből, úgynevezett molekulákból, sajátíthatják el. A tanulásmolekulák elsajátításához kifejlesztett a CooSpace-hez hasonló, azonban annál több funkcióval rendelkező CourseGarden platformon kerülnek megvalósításra a kurzusok.
Mitől lesz hatékony a fenntarthatóság kérdéseiről való kommunikáció? Hogyan lehet az embereket fenntarthatóságot támogató viselkedésre motiválni? A kurzus keretein belül csapatoddal lehetőségetek nyílik egy komplex kommunikációs stratégia kidolgozására és megvalósítására egy általtok választott környezeti, vagy társadalmi vonatkozású fenntarthatósági problémára. A megvalósítás során különböző kommunikációs termékeket (film, blog, podcast, stb.) hoztok létre és publikáltok közösségi média felületeken, közvetlenül megtapasztalva ezek közösségre gyakorolt hatását. A szabadon választható kurzusra szaktól függetlenül lehet jelentkezni. A fenntarthatóság témájában, a Szegedi Tudományegyetem, a Miskolci és a Soproni Egyetem által közösen meghirdetett kurzusok egyike. E kurzusok módszertana innovatív. A tananyag megismerése során a hallgatók az elméleti ismereteket az egyéni tudáshoz, az előismeretekhez és a tanulási ritmushoz rugalmasan igazodó digitális egységekből, úgynevezett molekulákból, sajátíthatják el. A tanulásmolekulák elsajátításához kifejlesztett a CooSpace-hez hasonló, azonban annál több funkcióval rendelkező CourseGarden platformon kerülnek megvalósításra a kurzusok.
A tárgy keretében megismerheted, milyen veszélyek fenyegetik az ivóvizek tisztaságát itthon, illetve szerte a világban, továbbá felfedezheted ezek kezelésének módját. Csapatoddal önállóan fedezhetitek fel a kiemelt problémákat, kezdve a problémák megismerésétől a kezelésükig, illetve belebújhattok a mérnökök bőrébe és javasolhattok alternatív megoldásokat egyes problémákra. A szabadon választható kurzusra szaktól függetlenül lehet jelentkezni. A fenntarthatóság témájában, a Szegedi Tudományegyetem, a Miskolci és a Soproni Egyetem által közösen meghirdetett kurzusok egyike. E kurzusok módszertana innovatív. A tananyag megismerése során a hallgatók az elméleti ismereteket az egyéni tudáshoz, az előismeretekhez és a tanulási ritmushoz rugalmasan igazodó digitális egységekből, úgynevezett molekulákból, sajátíthatják el. A tanulásmolekulák elsajátításához kifejlesztett a CooSpace-hez hasonló, azonban annál több funkcióval rendelkező CourseGarden platformon kerülnek megvalósításra a kurzusok.
E kurzus célja, hogy a hallgatók elsajátítsák a talaj-víz-növény rendszer komplex szemléletét, felismerjék a talajegészség fontosságát. A tárgy keretében megtanulod, mi a talajegészség, megismerheted, miért fontos komplex rendszerben szemlélni a talajt, a vizet és a termesztett növényeket. Csapatoddal négyféle talajművelési móddal ismerkedhettek meg közvetlenül, a gazdálkodó szervezetet meglátogatva, az ott folyó munkát megismerve. Tapasztalataitok alapján önálló javaslatot tehettek a legjobbnak tartott művelési módra szakmai zsűri előtt. A szabadon választható kurzusra szaktól függetlenül lehet jelentkezni. A fenntarthatóság témájában, a Szegedi Tudományegyetem, a Miskolci és a Soproni Egyetem által közösen meghirdetett kurzusok egyike. E kurzusok módszertana innovatív. A tananyag megismerése során a hallgatók az elméleti ismereteket az egyéni tudáshoz, az előismeretekhez és a tanulási ritmushoz rugalmasan igazodó digitális egységekből, úgynevezett molekulákból, sajátíthatják el. A tanulásmolekulák elsajátításához kifejlesztett a CooSpace-hez hasonló, azonban annál több funkcióval rendelkező CourseGarden platformon kerülnek megvalósításra a kurzusok.
A tárgy keretében megismerkedhettek a fenntarthatóság három alappillérével, a környezeti, társadalmi és gazdasági fenntarthatóság dimenzióival és megtanulhatjátok, ezek milyen felelősséget és feladatot jelentenek egy vállalkozás számára. Felfedezhetitek, hogy milyen pontokon érintik a fenntarthatóság kérdései egy szervezet működését, a projekt keretében pedig lehetőségetek nyílik válaszokat meghatározni ezen hatások kezelésére. A szabadon választható kurzusra szaktól függetlenül lehet jelentkezni. A fenntarthatóság témájában, a Szegedi Tudományegyetem, a Miskolci és a Soproni Egyetem által közösen meghirdetett kurzusok egyike. E kurzusok módszertana innovatív. A tananyag megismerése során a hallgatók az elméleti ismereteket az egyéni tudáshoz, az előismeretekhez és a tanulási ritmushoz rugalmasan igazodó digitális egységekből, úgynevezett molekulákból, sajátíthatják el. A tanulásmolekulák elsajátításához kifejlesztett a CooSpace-hez hasonló, azonban annál több funkcióval rendelkező CourseGarden platformon kerülnek megvalósításra a kurzusok.
A települési környezet mindennapjaink része, de sokszor nem is vagyunk tudatában, hogy a benne zajló folyamatok milyen hatással vannak az életünkre. A tárgy keretében megismerheted, milyen életminőséget veszélyeztető környezeti tényezők merülnek fel a közvetlen környezetedben, és megismered a lehetőségeid ezek jobbítására. Csapatoddal egy hazai városi környezetet vizsgáltok meg helyi szinten megjelenő globális környezeti problémákra vonatkozóan, és tehettek javaslatot fenntartható városfejlesztési intézkedésekre. A szabadon választható kurzusra szaktól függetlenül lehet jelentkezni. A fenntarthatóság témájában, a Szegedi Tudományegyetem, a Miskolci és a Soproni Egyetem által közösen meghirdetett kurzusok egyike. E kurzusok módszertana innovatív. A tananyag megismerése során a hallgatók az elméleti ismereteket az egyéni tudáshoz, az előismeretekhez és a tanulási ritmushoz rugalmasan igazodó digitális egységekből, úgynevezett molekulákból, sajátíthatják el. A tanulásmolekulák elsajátításához kifejlesztett a CooSpace-hez hasonló, azonban annál több funkcióval rendelkező CourseGarden platformon kerülnek megvalósításra a kurzusok.
A tárgy és a hozzá kapcsolódó projekt keretében megismerkedhetsz a geoturizmussal, geoparkokkal, a vonatkozó földtudományi alapokkal kapcsolatos fogalmakkal, és képessé válsz egy összetett geohelyszín természeti és kulturális értékeinek bemutatására. A tárgy keretében a csapatoddal terepmunkán vesztek részt - egy geoturizmushoz kötődő helyszínt fedezhettek fel és mutathattok be egy online felületre feltöltött rövidfilmben. A szabadon választható kurzusra szaktól függetlenül lehet jelentkezni. A fenntarthatóság témájában, a Szegedi Tudományegyetem, a Miskolci és a Soproni Egyetem által közösen meghirdetett kurzusok egyike. E kurzusok módszertana innovatív. A tananyag megismerése során a hallgatók az elméleti ismereteket az egyéni tudáshoz, az előismeretekhez és a tanulási ritmushoz rugalmasan igazodó digitális egységekből, úgynevezett molekulákból, sajátíthatják el. A tanulásmolekulák elsajátításához kifejlesztett a CooSpace-hez hasonló, azonban annál több funkcióval rendelkező CourseGarden platformon kerülnek megvalósításra a kurzusok.
A tantárgy keretében a hallgatók megismerkednek az alternatív fehérje forrásokkal, az ehető rovarokkal, melyek engedélyezettek az EU-ban, emellett további ismeretanyagot szereznek egy termékfejlesztés élelmiszerbiztonsági, jogi és táplálkozás biológiai hátterével is. A tantárgy végén a hallgatóknak egy projekt feladatot kell bemutatni, melyben csoportosan egy-egy új élelmiszer kidolgozását készítik el ötlet szinten.
Ismered a megújuló energiaforrásokat és az azokra vonatkozó jogi szabályozást? Milyen energiahatékonysági megoldásokat javasolsz? Megtalálod ezek jogszabályi környezetét? Tudod mi az a zöldtető, vagy alternatív üzemanyag? Hallottál már az intelligens rendszerről? Egy fiktív vállalkozás munkavállalóiként, vagy lakossági fogyasztókként csapatod energiahatékonysági intézkedések kidolgozásáért felelős. A ti feladatotok, hogy projektmunkátokban felkutassátok - a sok-sok jogszabály segítségével - azokat a módszereket, lehetőségeket, melyekkel az energiafogyasztás mérsékelhető és/vagy az energiahatékonyság növelhető.
Eleged van a klímaszorongásból? Szeretnél tenni valamit? Tanulj új módszereket a víz helyben tartására és újrahasznosítására! A tananyag elméleti részében megismerkedhetsz a vízellátás és szennyvízgazdálkodás jelenlegi helyzetével, elsajátíthatod a szennyízkezelés alapvető fogalmait, képet kaphatsz a jelenlegi centralizált szennyvízkezelési technológiák működéséről, korlátairól, az ezekre vonatkozó előírásokról, illetve a decentralizált rendszerek működéséről. Megismerkedhetsz a fenntartható szennyvízgazdálkodás fogalmával, kritériumaival, illetve esettanulmányokkal, jó gyakorlatokkal. A kurzus második felében egy önkéntesekből álló közösség részeként csapatod megtervez egy konkrét vízgazdálkodási megoldást.
A közlekedés napjaink egyik legnagyobb energiafelhasználója, egyéni ökológiai lábnyomunk legnagyobb részéért a háztartási energiafelhasználás és az étkezés mellett az egyéni mobilitás felelős. Mindezek mellett a lokális stratégiák kapcsán is sarkalatos kérdés a városi mobilitás fejlesztésének iránya, hiszen ez szinte minden lakos életére hatással van. Ezért fontos, hogy tisztában legyünk annak környezeti és társadalmi vonatkozásaival, valamint azzal, hogyan lehet a mobilitást környezetileg fenntarthatóbbá és társadalmilag igazságosabbá tenni. Jelen kurzus ezt célozza. Az elméleti háttér megismerésén túl a kurzus második felében projektmunkában résztvevő hallgatók betekintést nyerhetnek a fenntartható mobilitás menedzsmenthez kapcsolódó gyakorlati dilemmákba és megoldásokba, ezen túlmenően megismerkednek a munkahelyi és intézményi mobilitástervezés módszertanával is.
Valóban „ördögtől való” lenne a nagyüzemi technológia az állati termék előállításban? Valójában mekkora az állati termék előállítás környezeti lábnyoma? Valóban a kérődzők a felelősek a klímaváltozásért? Biztos, hogy összeegyeztethetetlen a nagyüzem és a fenntarthatóság? Valóban az alternatív állattartási rendszerek jelentenek megoldást az élelmezési problémákra? A kurzus céljai a következők: az állati termék-előállítást érintő kérdések (termelés, környezetvédelem, fenntarthatóság, állatvédelem) áttekintése, valamint az ágazat globális kihívásokhoz való hozzájárulása és a megoldási stratégiák megvitatása (SDG – Sustainable Development Goals célok). A kiválasztott állattartó telep (pl.: sertés, szarvasmarha, baromfi, nyúl) – a szakmai háttéranyag információs bázisa alapján – agrárkörnyezeti rendszerbe helyezése, ismertetése, adott esetben bírálata és szakmai véleményformálás objektív információk alapján.
Miért lényeges a környezetet kímélő közlekedési módok előtérbe helyezése? Fontos-e a természet megcsodálása, kirándulások mindennapokban való jelenlétének gyakorisága? Jelen van-e a tudatosság a vásárlási szokásokban, az ételkészítésben? Beszélhetünk-e az idővel való tudatos gazdálkodásról? A tantárgy célja, hogy a kurzust teljesítő hallgatók szemléletében a környezet- és egészségtudatosság hangsúlyt kapjon, továbbá a hallgatók felismerjék a környezetért felelősségteljes magatartás kialakításának jelentőségét a saját és a környezetükben élők egészségének megőrzése, előmozdítása érdekében. A ti feladatotok, hogy csoporton belül fogalmazzátok meg véleményeteket, javaslataitokat, milyen feladatok teljesítésével lehet az egyén életvitele környezet- és egészségtudatosabb. Továbbá teendőtök a média eszközeinek alkalmazásával egy kisfilm vagy egy rövid információs műsor elkészítése csoportban, a cél egy adott közösség attitűdjét, szemléletét a környezet és egészségtudatos életvitel kialakítása, fenntartása érdekében formálni.
Az angol nyelvű kurzus bemutatja, hogy a fenntarthatóság különböző aspektusai hogyan jelennek meg a nemzetközi gazdálkodásban, amit aztán a hallgatók megvizsgálnak egy valós nemzetközi vállalatra vonatkoztatva. A hallgatói csapat SDG-szakértő, EU-szakpolitikai szakértő, energia-gazdálkodási szakértő, és fenntartható üzleti működési szakértő tagja kollaboratív munkában végzi elemzését és fogalmazza meg ajánlásait, videóban rögzített prezentáció formájában.
Tudtad, hogy a kertben a talpad alatt egy egész életközösség dolgozik a növények és így a TE jólétedért? Kíváncsi vagy ki ennek a közösségnek a lelke és mely élőlények a segítői? Szeretnéd megismerni, hogyan támogathatod őket munkájukban? A tantárgy célja a talaj-növény kapcsolat, illetve a talaj táplálék-háló rendszerének és összetettségének, valamint a talajvédelem és a növénytermesztés közti harmónia megteremtésére és fenntartására szolgáló takarékos és kímélő agrotechnológiai módszerek megismertetése. Csapatoddal egy fiktív kutatási projektben vesztek részt, melynek célja a környezetedben található különböző termőföldek állapotának felmérése. A ti feladatotok, hogy figyeljétek meg, hasonlítsátok össze és mutassátok be a környezetedben lévő művelt (pl. kert, virágoskert, szántóföld) és műveletlen (rét, erdő) talajok életét a jelen lévő földigiliszták száma alapján. Fedezd fel a különbséget, ismertesd a véleményed! Jelszó: a jövő most kezdődik!
Ez a kurzus a fenntartható tájgazdálkodás és földhasználat alapjait és gyakorlati alkalmazásait tanítja meg, különös tekintettel a tájökológiai és tervezési stratégiákra. A hallgatók megismerik a fenntartható földhasználat kritikus aspektusait, beleértve az ökológiai, társadalmi, gazdasági és állami/kormányzati dimenziókat. Fejleszd tudásod a fenntartható földhasználat és tájgazdálkodás terén! Javítsd kritikai gondolkodásodat, problémamegoldó képességedet és csapatmunkádat. A kurzus végére képes leszel önállóan értékelni egy terület fenntarthatósági kihívásait és innovatív tájtervezési stratégiákat kidolgozni a biodiverzitás megőrzéséért és a közösségi igények kielégítéséért.